Dubai (aangevuld + foto's) - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Marjolein & Ton - WaarBenJij.nu Dubai (aangevuld + foto's) - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Marjolein & Ton - WaarBenJij.nu

Dubai (aangevuld + foto's)

Door: marjoleinenton

Blijf op de hoogte en volg Marjolein & Ton

03 Juni 2012 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

3 juni 2012 (Radison Royal Hotel, Dubai)
Om 3:00 uur konden we inchecken in Sydney. Helaas deed zowel mijn bankpasje als creditkaart moeilijk, en voor het gemak hadden we het pasje van Marjolein in de bagage gedaan, dus konden we ons niet tegoed doen aan een groots ontbijt. Het bleef bij een kop thee en een half broodje. Wel lekker, zeker nadat we gisteravond niet hadden kunnen eten...
Goede vlucht gehad (14 uur) en we zijn inmiddels in Dubai aanbeland. Al bij al redelijk laat, dus behalve een taxirit naar het hotel hebben we nog weinig van de stad gezien. Ons hotel staat aan het begin van de Sheikh Zayed Road, zeg maar “the Strip” van Dubai. We kijken uit op de Jumeirah Emirates Towers en de rest van de road. Vanavond lekker japans gegeten op de 50e verdieping van ons hotel. Heerlijk en vooral het contrast met gisteravond hebben we nog even goed doorgenomen. Nu tikt het tijdsverschil wel door en gaan we lekker slapen.

4 juni (Radison Royal Hotel, Dubay)
Deze ochtend is Marjolein lekker blijven liggen en heb ik een korte tour gemaakt. Met een taxi naar de Gold Souk en naar de Spice souk (de goud- en specerijenmarkt). De goudmarkt bleek een aaneenschakeling van kleine winkels. Specerijenmarkt was wat leuker om te zien: een overdekte markt met veel bijzondere (voor mij dan) specerijen. Daarna nog even langs een deel van de haven, waar nog traditionele boten liggen die met de hand worden geladen. De lading (banden, dozen, apparatuur) staat gewoon op de kade. Schril contrast met de moderne skyline op de achtergrond. Daarna door naar Burj Khalifa, het hoogste gebouw ter wereld. Wat een plaatje! Schitterend getailleerde toren, met een grote vijver en plein eromheen en de Dubai Mall (de grootste Mall van Dubai) ernaast. De tickets voor de top waren helaas al uitverkocht.
Terug naar het hotel en samen met Marjolein van een heerlijke lunch genoten. Voor de middag hadden we een taxi voor 3 uur geregeld om ons rond te rijden. Gisteren hadden we nog de Big Bus (hop on, hop off) overwogen, maar na vanmorgen leek ons rondrijden in een open bus terwijl het 37 graden is toch aanzienlijk minder aantrekkelijk. Eerst naar Jumeirah Beach.Een (voor de liefhebbers) mooi strand, beetje Los Angeles gevoel. Marjolein heeft er nog overheen gelopen en is naar de zee geweest, ik heb meer de schaduw opgezocht. Met 37 graden in de zon gaan zitten is mijn ding niet. Daarna naar de Jumeirah moskee. Dit is de mooiste moskee van Dubai en toegankelijk voor niet moslims, helaas alleen niet toen wij er waren. Vervolgens op naar The Palm. Natuurlijk al veel van gezien en over gehoord, maar toch werden we verrast door de enorme omvang toen we er waren. Op de kop van The Palm staat het enorme Atlantis hotel. Een van de vleugels hebben we kort bezocht. Vervolgens zijn we een van de “palmbladeren” afgereden voor een mooi uitzicht op de skyline bij de Dubay Marine met The Walk. Een toeristisch gebied met de jachthaven en The Walk is de de wandelboulevard die je langs ontelbare restaurants leidt. Dit hele gebied is vanaf de eeuwwisseling ontwikkeld als een gigantisch project. Het is niet voor te stellen dat 15 jaar geleden in dit gebied 2 hotels stonden in een verder totaal geïsoleerd en leeg gebied. Burj Al Arab, ’s-wereld duurste hotel, was onze volgende stop. We konden er niet echt bijkomen, maar we zijn er geweest! Het logeren in dit hotel wat mogelijk is vanaf zo’n € 1.200 per nacht, hebben we nog op ons lijstje laten staan. (Overigens heb je dan ook wel wat: je wordt opgehaald per limousine, hebt een butler tot je beschilling én gratis internet.). Aan het einde van de rondrit hebben we ons af laten zetten bij Dubai Mall, om daar naar het (alweer grootste) Aquarium te gaan. Dat staat op de 1e verdieping (het zal bouwtechnisch wel te simpel zijn geweest om dit op de begane grond te doen) en is inderdaad bijzonder imponerend. We zijn door het aquarium gelopen via de tunnel en vervolgens ook nog door de bijbehorende zoo. Was leuk. Toen naar buiten voor een van de fonteinshows die voortdurend voor de Burj Khalifa en de Dubai Mall vertoond wordt. Erg leuk en wat een goede sfeer hangt er daar. Wat een bijzondere stad, een echte wereldstad. Je ziet er alles en iedereen en dat gaat allemaal erg harmoniseus (voor zover we dat kunnen zien). Het enige wat er op terrasjes niet te krijgen is, dat is alcohol. Inmiddels was het een uur of 9 en zijn we teruggegaan naar The Walk voor ons diner. We zijn uiteindelijk in de jachthaven blijven hangen en hebben daar lekker zitten.
Dat was voor ons het einde van een bezoek aan zeer bijzondere en aparte stad. Hoewel het tempo wat lager schijnt te liggen, zie je nog steeds overal bouwkranen. Uitgebouwd zijn ze dus nog lang niet: in dubai hebben ze op dit moment nog meer dan 50 bouwprojecten van torens onderhanden en de ambitie gaat nog veel verder. Het aantal torens wat je hier ziet staat overtreft echt alles wat we ooit gezien hebben en ook wat we ons ervan hadden voorgesteld. Doordat alles in de afgelopen jaren is gebouwd heeft de stad daarom een hypermoderne uitstraling heeft. Moeten ze alleen nog wat aan die hitte doen.

• 03 Juni 2012 - 22:30

Albert Luth:

Hoi Ton en Mar, jullie hebben me een heerlijke zondagavond bezorgd met jullie verhalen en foto's. Betreffende Melbourne ben ik het helemaal met jullie eens: een supersfeer! Hou nog even vol ;-) en tot binnenkort. Groetjes, Albert

• 04 Juni 2012 - 03:37

Di En Marco:

Hi Guys,

Nou jullie hebben het wel mooi voor elkaar hoor. Het begon te miezeren toen we jullie naar het vliegveld brachten en het is alleen maar erger geworden. 11 graden in Daylesford en regen. Goede reis terug naar Nederland en doe iedereen de groeten.