Vietnam vierde week: Ho Lang Bay, Ninh Binh, Hoi A - Reisverslag uit An Bằng (2), Vietnam van Marjolein & Ton - WaarBenJij.nu Vietnam vierde week: Ho Lang Bay, Ninh Binh, Hoi A - Reisverslag uit An Bằng (2), Vietnam van Marjolein & Ton - WaarBenJij.nu

Vietnam vierde week: Ho Lang Bay, Ninh Binh, Hoi A

Blijf op de hoogte en volg Marjolein & Ton

13 April 2017 | Vietnam, An Bằng (2)

3 april, Cat Ba
Per bus, "speedboot" en bus bij ons hotel in Cat Ba, in Ha Long Bay aangekomen. Reizen gaat hier prima, alleen in de bussen (en ook boot) treffen we allemaal toeristen terwijl we in Myanmar tussen de lokale bevolking zaten, wat we veel leuker vonden. De boulevard kijkt uit op de vissershaven, wij hadden "bergzicht", wat betekende dat ons achterraam uitkeek op een rots die maximaal 1 meter verder begon en kaarsrecht omhoog liep. Er kwam eigenlijk geen daglicht binnen. Bergzicht klopt dus helemaal, maar onze verwachting was toch anders... Nog nooit hardere bedden gehad dan hier, deze bedden komen qua hardheid direct na eikenhout.

4 en 5 april, Cat Ba
Rustig dagje en op 5 april een boottoer door Ha Long Bay gemaakt. Ho Lang Bay is een prachtig rotsachtig (Karts)gebergte in zee. Het bestaat uit zo'n 1.900 eilanden en rotsen in zee die dichtbegroeid zijn en vaak ook gedeeltelijk hol zijn. Onvoorstelbaar mooi. Heerlijke en mooie dag geweest. Eerst een stuk gevaren zodat we een goed beeld van Holang Bay kregen, daarna kajakken, goede lunch aan boord van de boot, weer een stuk varen en zwemmen (koud!) en snorkelen en geëindigd op "Monkey Island". Daar zouden we "wandelen" naar een uitzichtpunt. Het bleek echter een behoorlijk klimpartij te zijn die behoorlijk pittig en gevaarlijk was op slippers... Marjolein koos ervoor om lekker op het strand te blijven. Ton ging voor de klim wat erg veel energie kostte. Uiteraard apen gezien die, toen we ananas aan het eten waren, met een hele snelle actie een stuk ananas van Mars bord roofde. Omdat onze rug echt niet meer tegen de bedden kon, zijn we van hotel gewisseld naar "Zeezicht", hebben lekker gegeten en de dag afgesloten met een brandende B-52.

6 april, Ninh Binh
Met de bus naar de haven en dan op de draagvleugelboot. Een stuk verder gevaren met een junior kapitein (althans zo noemden wij hem), die zorgvuldig in de gaten gehouden werd, door ons en een oudere man. Daarna weer een busreis die de boeken in kan. We zaten voorin en het voordeel van die plek is dat er wat meer beenruimte is, nadeel is dat je kunt meekijken. Zeker 4 keer zag ik het voor mijn gevoel fout gaan en zou de tegenligger zich frontaal in onze bus boren, maar keer op keer loste de heren het alsnog zonder schade op. We zitten nu in een leuk hotel: een eco homestay midden in de natuur. Hartslag is weer bijna normaal. We gaan nog even op verkenning uit hier.

7 april, Ninh Binh
Vandaag de fiets gepakt en naar Tam Coc gefietst voor een prachtige boottocht over de rivier, door 3 groten en in een adembenemende omgeving. Mooie rotsen (hetzelfde gebergte als bij Ha Long Bay: ze noemen het hier ook wel "Dry Ho Lang Bay") en ook hier helemaal groen begroeid. Een soort Lord of the Rings landschap of dat van de Celestijnse belofte. De ruimte tussen rivier en rotsen wordt bijna helemaal ingevuld door het mooie groen van rijstvelden. Zen. En heerlijk rustig ook om zo gedurende 2 uur rond geroeid te worden. (Ok, we waren niet alleen, maar hadden last van niemand.) Een van de hoogtepunten tot nu toe. Dat roeien was trouwens ook heel bijzonder. Werd er in Myanmar door de vissers op Inle Lake geroeid met 1 been, hier werden de roeispanen bediend door 2 voeten, een soort waterfietsen maar dan anders. Heel apart.
Daarna naar de pagode van Bich Dong. Een nieuw fenomeen is dat we parkeergeld moeten betalen voor onze fiets. Was dat bij Tam Coc nog 10.000 Dong, bij de pagode werden we vakkundig in de maling genomen en voor we het wisten waren we 50.000 Dong armer... Praatje maken, geintje maken, onduidelijk het bedrag noemen (zei ze nou 15 of 50?), geld uit de hand gritsen, wisselgeld geven en daarna onzichtbaar worden. Ok, we zijn weer bij de les! Attent blijven dus.
Rustig naar huis gefietst en onderweg is Ton voor de tweede keer geknipt en geschoren. Nu letterlijk: zijn haren zijn geknipt bij de plaatselijke kapper. Prima kapsel gekregen en voor de € 0,90 is Ton nog geschoren ook. Als avondeten nog even de plaatselijke specialiteit (geit) overwogen die uitbundig langs de weg werd aangeboden, maar we hebben er vanaf gezien. Bizar gezicht overigens om op tafeltjes hele geiten te zien (kop, lijf, poten, alles) die mooi worden neergezet en al bereid zijn. De door de klant gewenste stukken worden er ter plekke afgesneden. (zie foto)

8 april, Ninh Binh
Vandaag gefietst naar Cave Mua, een grot maar vooral een spectaculair uitzichtpunt. De fietstocht viel best mee, de klim van de meer dan 500 treden naar het uitzicht was in de hitte (> 35 graden) zwaar. Maar zoals vaak was de beloning groot. Een prachtig uitzicht over de rivier, de rotsen én de bootjes waar we gisteren zelf in hadden gezeten. De grot zelf stelde niet zo heel veel voor. Rustig terug gefietst.
Rondom het hotel wordt volop gebouwd en we dachten dat het uitbreidingen van dit hotel waren, maar het bleken de buren te zijn die deze succesformule genadeloos kopieerden, zo vertelde de eigenaresse toch wat zuur. Ja, dat zou je hier in Azië niet echt verwachten... Er wordt trouwens (in ieder geval hier) ontzettend veel hotelcapaciteit (en homestay, etc) gebouwd. De drukte hier neemt alleen maar toe. En zoiets geeft altijd een dubbel gevoel: goed voor de Vietnamezen, vaak jammer van de omgeving en het verdwijnen van rust en authenticiteit. Maar ja, daar helpen wij zelf ook hard aan mee. Laten we hopen dat de uitbreidingen met het behoud van de eigenheid gerealiseerd kunnen worden.
's-Avonds in het hotel gegeten (is ook niet echt een alternatief voor, maar het eten is prima) en Marjolein heeft leren toepen. Gelukkig nog net kunnen winnen...

9 april, Ninh Binh
Omdat we voor vannacht geen ticket konden krijgen voor de nachttrein blijven we nog 1 dag in Ninh Binh. We hebben gekozen om van hotel te wisselen. Ons hotel lag prachtig en de mensen waren super, maar het feit dat de kamers zo ongeveer open waren betekende dat alles erg vochtig werd, de muggen op de loer lagen en het erg gehorig was. Prima voor de afgelopen dagen, maar nu even iets anders.
Onder het ontbijt werd elders in het dorpje een varken onder vreselijk gekrijs (wat ook nog eens lang aanhield) geslacht. Tsja zei de eigenaresse: in een klein dorp hoor je alles... Vanavond maar geen varken op het menu.
Ons nieuwe hotel ligt bij het vertrekpunt van de boottocht en het is een heerlijk plekje. Maar weer eens de fiets gepakt en naar een mooi natuurpark gegaan. Het natuurpark lag in een soort van 'verscholen' vallei en was een heerlijke omgeving. De Boeddha grot bekeken vanuit een boot, langs het meer gefietst en naar een vogeluitzichtpunt gelopen/geklommen. Weer een leuke dag. Nog nooit zoveel gefietst als de afgelopen dagen, we kregen er zo'n last van dat we niet goed meer wisten hoe te zitten op de fiets. Morgen maar even niet fietsen...

10 april, nachttrein
Vanmiddag om 15:45 de trein naar Da Nang genomen. Geschatte reisduur 15 uur. We hebben de onderste bedden in een 4-persoons coupe geboekt en wanneer we onze coupe binnenkomen blijken de bedden al klaar te staan. Bij de volgende stop stapt er een jong vietnamees stelletje in naar de bovenste bedden klautert. Goede tip om de onderste te boeken! We gaan redelijk vroeg slapen (wat moet je anders?) en dat lukt prima. De volgende ochtend zijn we rond 5:30 uur wakker en zien we de zon opkomen. Het laatste stuk van de reis is een mooie route langs de kust. Stipt op de geplande tijd staan we in het station van Da Nang waar we worden afgehaald. Nu nog een klein uur met de taxi naar Hoi An. Hoi An is een mooi stadje met een oud centrum. Niet veel grote bezienswaardigheden, maar wel een fijne sfeer. Wij slapen niet in Hoi An, maar daar net buiten, in An Bang. Dit ligt een paar kilometer van Hoi An af aan zee. Wij hebben een erg mooie kamer in een kleine (4 kamer) local stay. We ontbijten er en Marjolein vertrekt richting strand, ik pak een fiets om naar Hoi An te gaan. Maar het was zo heet, dat ik snel weer terug ben en de verfrissende zeebries opzoek. Met de autobiografie van Agessi die ik hier gevonden heb. Fijne middag aan het strand gehad en aansluitend in een van de vele tentjes gegeten. Als dessert koos Marjolein ijs en ze kon kiezen uit chocolate, chocolate and pink. Uiteindelijk vanille gekozen. Later nog een leuk gesprek gehad met de serveerster die vertelde dat ze eerst gids geweest was, maar omdat haar engels onvoldoende was, ze nu hard bezig is dat te verbeteren. Ze moest zelf hard lachen om de manier zoals ze het ijs had aangeboden.

12 april, Hoi An
Lekker ontbijtje gehad en de ochtend op het strand besteed. De gastvrouw is gezellig en we hebben wat zitten praten. Ze is net getrouwd en woont met haar man bij haar ouders. In Vietnam koop je voor een eigen woning eerst de grond (zonder hypotheek of lening) en dan ga je het huis bouwen. Echter de grondprijzen stijgen enorm hier en grond is voor de lokale bevolking eigenlijk niet meer te betalen. Even verderop wordt "New Hoi An" gebouwd een enorm complex van appartementen en dat wordt gefinancierd door chinezen en de appartementen gekocht door rijke vietnamezen (uit Hanoi en Saigon) en buitenlanders. Onbetaalbaar voor de lokale bevolking. Toch een bijzondere ontwikkeling in een communistisch land.
Het was een stuk minder warm dan gisteren (eigenlijk wel lekker) en in de loop van de middag hebben we de fiets naar Hoi An gepakt. Daar door de oude stad gelopen met de vele winkeltjes en oude gebouwen. Het is een echte oude handelsstad en de invloeden van andere landen (China, Japan) zijn duidelijk zichtbaar en uiteindelijk vanaf een terrasje het langzaam donker zien worden. Tegelijkertijd werden de honderden, nee duizenden lampions in de oude stad ontstoken wat een geweldig gezicht was. Op de de rivier drijven heel veel lampionnen met kaarsjes die door toeristen voor veel te veel geld (ja, wij ook) worden losgelaten. Nog heerlijk rond gelopen en fantastisch gegeten.

13 april, Hoi An
Ons verblijf in Hoi An met een dagje verlengd vanwege het lekkere strand, regent het! Onze eerste dag regen. Dan maar de komende dagen inplannen. Morgen vliegen we naar Ho Chi Min stad (Saigon) waar we een aantal dagen blijven. Waarschijnlijk daarna een paar dagen naar de Mekong Delta en dan naar Siem Reap in Cambodja.

• 13 April 2017 - 16:13

Lena De Bruijn :

Hoi Mar en Ton dat jullie genieten van je reis begrijpen wij heel goed want het allemaal prachtig om te zien je beschrijft het ook prima de foto's doen het ook goed alleen kan ik ze niet op m.n foto album zetten fietsen is prima voor je aan het eten zijn jullie nu toch wel gewend, verder nog veel plezier wij zien ook veel vanVietnam want op de t v heb je weer Peking expres nou verder groetjes maak er wat moois van

• 13 April 2017 - 17:17

DINI:

Lieve Ton en Marjo,
    Wat zien jullie er goed uit zeg.Dit leven lijkt wel heel gezond
    en gezellig en leerzaam te zijn. Ga zo door.Liefs.

• 15 April 2017 - 12:10

Leonie:

Superleuk om te lezen! Heel veel plezier nog en goed uitkijken!